Friday, January 16, 2009 at 10:11 AM |  

SUPP tiada masalah terima masuk ADUN Bebas itu, bagaimanapun hanya BN dapat membuat keputusan

KUCHING: Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) tiada masalah untuk menerima masuk Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkelili Dr Johnical Rayong, bagaimanapun keputusan hanya dapat ditentukan oleh Barisan Nasional (BN).

Presidennya, Datuk Patinggi Tan Sri Dr George Chan berkata hanya SUPP Cawangan Engkelili yang tidak mengalu-alukan kemasukan ADUN Bebas itu.

Rayong, yang bertanding atas tiket Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) pada Pilihan Raya Negeri 2006, mengalahkan calon SUPP, Jonathan Krai Pilo.

“Dia (Rayong) ada mengemukakan permohonan untuk menyertai kami (SUPP) pada tahun lepas, tetapi parti belum membuat apa-apa keputusan sama ada untuk menerima atau menolak.

“Sebagai sebuah parti komponen dalam BN, SUPP tidak dapat membuat keputusan berseorangan.

“Ia cuma dapat diputuskan oleh BN,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Timbul persepsi di kalangan orang ramai, terutama penduduk di kawasan berkenaan, bahawa Rayong merupakan ahli SUPP apabila beliau sering menyampaikan geran projek kecil luar bandar (MRP).

Engkelili merupakan satu daripada kerusi DUN dalam kawasan Parlimen Lubok Antu.

Beberapa pemimpin BN dan pembangkang turut hairan berikutan Rayong diberi keistimewaan menyampaikan geran kerajaan.

Baru-baru ini Presiden Kelab Penyokong BN Negeri Abdul Karim Rahman Hamzah tidak bersetuju dengan pihak yang mempersoalkan isu terbabit.

Menurutnya, meskipun ADUN Bebas, Rayong sentiasa menyokong kepimpinan BN.

“Sejauh yang kami lihat, Dr Rayong memberi sepenuh sokongan terhadap polisi serta pentadbiran BN.

“Apa yang pasti, dana itu bukan untuk dirinya, tetapi untuk rakyat… jadi, ia tidak salahkan jika menyerahkan dana MRP untuk rakyat,” katanya.

utusan borneo

Posted by tajau singa raja

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates