Wednesday, January 14, 2009 at 2:45 PM |  

Amaran hujan peringkat merah ditarik balik, banjir beransur pulih tetapi air pasang besar dijangka masih berlaku

KUCHING: Jabatan Meteorologi menarik balik amaran hujan peringkat merah yang dikeluarkan di Sarawak sebelum ini.

Bagaimanapun, Pengerusi Jawatankuasa Bantuan Bencana Alam Negeri Datuk Patinggi Tan Sri Dr George Chan berkata hujan sekejap-sekejap diramalkan masih berlaku di beberapa kawasan negeri ini.

Katanya, taburan hujan semalam mencatat penurunan yang agak rendah iaitu hanya dua milimeter (mm) sehingga jam 4.00 petang semalam berbanding catatan 11 mm Isnin lalu.

Namun tegasnya, keadaan angin kencang dijangka terus bertiup dengan kelajuan 60 kilometer sejam sehingga 19 Januari ini dan situasi itu amat berbahaya kepada para ne-layan.

Timbalan Ketua Menteri itu juga memberitahu, air pasang besar dijangka masih berlaku di bahagian Kuching, Samarahan, Bau dan Lundu sehingga hari ini (Rabu).

Menurutnya, paras air Sungai Sarawak dijangka meningkat dan menyebabkan beberapa kawasan sekitar bandar raya ini dan kampung-kampung di pinggir Sungai Sara-wak ditengelami air.

“Justeru, penduduk yang tinggal di kawasan rendah dan mudah diacapi air banjir hendaklah sentiasa berhati-hati dan bersiap sedia berpindah apabila siren amaran banjir di beberapa tempat strategik diaktifkan,” katanya pada sidang media di Bilik Operasi Banjir Negeri, Wisma Bapa Malaysia Petra Jaya di sini petang semalam.

Dr Chan berkata, secara keseluruhannya banjir yang melanda negeri ini sejak Sabtu lalu beransur pulih dengan jumlah mangsa banjir dipindahkan berkurangan kepada 6,629 melibatkan 1,188 keluarga berbanding 9,587 melibatkan 1,474 keluarga pada Isnin lalu.

Menurutnya, seramai 2,958 mangsa banjir sudah pun balik ke rumah masing-masing semalam.

utusan borneo 14 Jan 2009

Posted by tajau singa raja

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates