Saturday, January 3, 2009 at 11:37 AM |  

KUCHING 2 Jan. - Sebanyak 10,505 kes penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD) dilaporkan di seluruh Sarawak tahun lalu berbanding 6,571 kes pada 2007 dengan mengakibatkan satu kematian.

Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Dr. George Chan Hong Nam berkata, daripada jumlah itu, sebanyak 1,513 kes dirujuk ke hospital iaitu 28 daripadanya disahkan mendapat jangkitan enterovirus 71 (EV71).

Bagaimanapun katanya, kesemua pesakit terbabit telah pulih setelah mendapat rawatan lanjut di hospital.

''Kita menjangkakan, kes HFMD pada tahun ini akan menjadi lebih serius terutamanya selepas perayaan Tahun Baru Cina iaitu pada Mac dan April," katanya kepada pemberita di Wisma Bapa Malaysia di sini hari ini.

Baru-baru ini, beliau meramalkan jangkitan HFMD pada 2009 akan meningkat berdasarkan trend penyakit itu yang berlaku setiap tiga tahun sekali.

Justeru, Hong Nam meminta ibu bapa supaya tidak cepat berpuas hati dengan tahap kesihatan anak-anak mereka meskipun kerajaan mengambil langkah proaktif mengatasi masalah itu.

Katanya, kerajaan menjangkakan penyakit berkenaan akan menjadi lebih serius tahun ini di Sarawak dan mahu mereka lebih berwaspada dengan tahap kesihatan anak masing-masing.

''Kita akan lebih proaktif tahun ini kerana kita meramalkan akan wujud virus EV71 yang serius berikutan peningkatan kes HFMD tahun lalu.

''Sehubungan itu, kita minta supaya ibu bapa lebih berwaspada dan merujuk anak-anak mereka ke hospital jika mengesyaki sebarang jangkitan HFMD ke atas anak mereka," katanya.

utusan malaysia 03 jan 2009

Posted by tajau singa raja

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates