SRI AMAN 30 Jan. - Rakyat pelbagai kaum di negeri ini harus mengetepikan sikap diskriminasi kaum antara satu sama lain dalam menjaga kestabilan politik di Sarawak.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr. Johnnical Rayong Ngipa berkata, sikap diskriminasi kaum hanya akan menjejaskan tahap perpaduan yang menjadi pemangkin utama kepada penggerak kestabilan politik di negeri ini.
Beliau berkata, kestabilan politik akan membolehkan pelbagai pelan pembangunan termasuk pembinaan kemudahan infrastruktur, jalan raya, perkhidmatan, pembekalan air dan elektrik di samping projek ekonomi dapat dilaksanakan.
''Bagaimanapun kestabilan politik hanya dapat diwujudkan sekiranya kesemua masyarakat berbilang kaum tidak mengira Melayu, Cina dan Dayak mengetepikan sikap diskriminasi kaum dalam diri masing-masing," katanya.
Beliau berucap pada Majlis Makan Malam Perayaan Tahun Baru Cina 2009 anjuran Persatuan Hakka Engkilili di Dewan Serbaguna Engkilili dekat sini malam tadi.
Pada masa yang sama, Rayong menyeru masyarakat berbilang kaum di daerah ini untuk terus berusaha dan bekerjasama bagi mengukuhkan tahap perpaduan yang sedia ada.
Bagi tujuan itu katanya, masyarakat perlu mempunyai inisiatif sendiri dengan menganjurkan pelbagai aktiviti kebudayaan dan perayaan secara bersama agar kesemua kaum boleh bersatu padu.
Tambahnya, penganjuran aktiviti kebudayaan dan perayaan seperti Sambutan Maal Hijrah, Hari Raya, Krismas dan Tahun Baru Cina secara kerjasama oleh semua kaum di negeri ini mampu mengeratkan lagi perpaduan.
utusan malaysia 31jan09
Posted by tajau singa raja

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates