KUCHING 12 Jan. - Kilang pemprosesan Getah Standard Malaysia (SMR) di Debak, Sri Aman yang sedang dibina bakal menjadikan Sarawak sebagai pengeksport getah berkualiti ke pasaran antarabangsa, khususnya China.

Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Dr. George Chan Hong Nam berkata, kilang yang dibina atas tapak seluas 15 hektar oleh syarikat China iaitu Kumpulan Guangken Rubber, mampu mengeluarkan 20,000 tan SMR setahun.

Menurutnya, kilang yang akan beroperasi sepenuhnya pada Jun tahun ini akan dilengkapi dengan teknologi terkini untuk menghasilkan produk getah berkualiti tinggi.

''Produk ini bukan sahaja memenuhi standard pasaran China tetapi juga diterima di negara-negara pengimport yang lain," katanya berucap pada majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara Guangken dan Pertubuhan Peladang Negeri Sarawak (SFO) di sini hari ini.

'Sarawak kini mempunyai tanaman getah seluas 157,000 hektar yang kebanyakannya kurang berkualiti berbanding tahun 1997, Sarawak memiliki tanaman getah berkualiti seluas 15,000 hektar," ujarnya.

Beliau memberitahu, berdasarkan perangkaan itu, potensi tanaman berkenaan untuk terus berkembang masih tinggi malah Sarawak memiliki tanah yang luas serta sesuai untuk tanaman getah.

Menurutnya, dengan sokongan kuat daripada kerajaan, beliau yakin Pertubuhan Peladang Negeri dan Guangken Rubber berada di landasan yang betul dalam perladangan getah.

Dalam pada itu, di bawah MoU berkenaan, Guangken akan meneroka potensi industri hiliran berkaitan getah, serta zon penanaman getah lain di Sri Aman, Sarikei dan Betong.

utusan malaysia 13 jan 2009

Posted by tajau singa raja

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates