SRI AMAN 23 Ogos - Kerajaan memperuntukkan sejumlah RM12 juta bagi membina bangunan baru Sekolah Kebangsaan (SK) Lubok Antu di sini.
Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak berkata, kerja-kerja pembinaan akan dilaksanakan dalam tempoh terdekat dan mengambil masa satu tahun setengah untuk disiapkan.
Menurutnya, pembinaan bangunan baru SK Lubok Antu itu penting bagi menampung keperluan pembelajaran murid-murid di kawasan berkenaan di samping mempertingkat kemudahan prasarana pendidikan sekolah tersebut.
''Selain itu, ia juga merupakan kewajipan pihak kerajaan untuk mempertingkatkan taraf pendidikan penduduk luar bandar dalam negeri ini khususnya di kawasan Lubok Antu.
''Sehubungan itu, diharap pembinaan bangunan baru terbabit akan meningkatkan pendidikan penduduk di Lubok Antu selain mencapai matlamat kerajaan untuk melahirkan golongan modal insan yang lebih cemerlang," katanya.
Beliau berucap merasmikan Majlis Kem Kecemerlangan dan Motivasi Calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2009 di SESCO Township, Lubok Antu di sini semalam.
Nyalau turut menasihatkan para pelajar yang gagal memasuki institusi pengajian tinggi agar tidak mudah berputus asa kerana mereka boleh memasuki institusi kemahiran di negara ini.
Katanya, golongan terbabit boleh menyambung pembelajaran di kebanyakan institusi kemahiran terutamanya Mara bagi merebut peluang pekerjaan sedia ada atau pada masa hadapan.
''Gagal memasuki universiti tidak bererti gagal dalam hidup memandangkan portfolio kerja sekarang banyak menjurus kepada bidang kemahiran.
''Oleh itu, saya menggesa pelajar yang tidak berjaya melanjutkan pelajaran di universiti agar merebut peluang pembelajaran di institusi kemahiran yang terdapat di negeri ini demi masa depan masing-masing," ujarnya.
utusan malaysia 24 ogos 2009
Posted by tajau singa raja

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates