MIRI 25 Jan. - Lebih ramai lepasan sekolah di kalangan kaum Penan akan diserap dalam sektor awam di negeri ini, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Telang Usan, Lihan Jok.
Beliau berkata, langkah itu dibuat bagi membolehkan kaum yang sering dikaitkan dengan keciciran itu menikmati pembangunan seperti mana kaum-kaum lain di Sarawak.
Menurutnya, pembangunan kaum Penan merupakan tumpuan utama kerajaan pada masa ini supaya mereka tidak ketinggalan daripada menikmati arus pembangunan negara.
''Kerajaan tidak mahu mereka 'berkeliaran' di kampung atau hutan, sebaliknya kita ingin mereka menggunakan segala potensi yang ada untuk memperolehi kehidupan yang lebih baik seperti kaum lain di negeri ini," katanya pada sidang akhbar di Pusat Khidmat Masyarakat Telang Usan di sini hari ini.
Beliau diminta mengulas mengenai pelantikan Josten Emang, 19, dan Jely Jangin, 22 dari Long Latik sebagai Pekerja Khidmat Singkat di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).
Kedua-dua mereka yang merupakan lepasan Tingkatan Lima, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Long Lama itu ditugaskan di Unit Khas Bergerak, JPN Daerah Kecil Baram berkuatkuasa 18 Januari hingga 17 Julai tahun ini.
Lihan memberitahu, pelantikan dua belia Penan itu merupakan satu permulaan yang baik ke arah melihat lebih ramai masyarakat Penan bekerja di sektor awam.
Ujarnya, setakat ini, terdapat kira-kira 26 graduan universiti daripada kaum Penan yang bekerja dalam pelbagai jabatan di sektor kerajaan dan jumlah itu masih terlalu kecil.
''Dengan pengambilan lepasan sekolah Tingkatan Lima, kita berharap ia dapat menggalakkan lebih ramai belia Penan bekerja dan menikmati peluang pembangunan yang disediakan," ujarnya.
Sehubungan itu katanya, Josten dan Jely perlu memanfaatkan peluang itu sepenuhnya untuk menimba pengalaman baru khususnya daripada segi pergaulan dan komunikasi.
Sementara itu, Jely Jangin ketika ditemui berkata, dia amat teruja dengan pelantikannya sebagai Pekerja Khidmat Singkat di JPN dan berjanji akan menjalankan tugas yang diberikan dengan penuh tanggungjawab.
''Sekurang-kurangnya saya dapat membantu JPN memudahkan pendaftaran dokumen terutama di kampung-kampung Penan yang mana majoriti mereka tidak fasih berbahasa Melayu dan saya dapat menyumbang sesuatu yang bermakna kepada mereka," katanya.
Sementara itu, Josten Emang pula berjanji akan menggunakan peluang yang diberikan itu untuk membuktikan kemampuan anak-anak Penan.

utusan malaysia 26/01/10
Posted by tajau singa raja
KUCHING 25 Jan. - Sarawak berada di landasan terbaik untuk mencapai status negeri maju menjelang 2020 dengan menyasarkan pendapatan per kapita rakyat di negeri ini melebihi RM50,000 (AS$15,000) setahun menjelang tempoh tersebut.

Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud berkata, ini kerana usaha kerajaan serta peranan yang dimainkan oleh industri-industri di Sarawak ketika ini memberi peluang kepada rakyat untuk mengubah taraf ekonomi mereka.

Katanya, peluang yang ada membolehkan rakyat meningkatkan taraf hidup serta mengubah status ekonomi daripada sederhana kepada berpendapatan tinggi.
Bagaimanapun jelas beliau, rakyat sendiri juga perlu merebut peluang dengan meningkatkan pengetahuan serta kemahiran diri sesuai dengan apa yang ditawarkan oleh kerajaan serta industri di negeri ini terutamanya di Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (Score).

"Untuk itu, rakyat perlu ada perubahan besar berbanding apa yang telah dilakukan sebelum ini supaya mereka akan mempunyai kedudukan lebih baik dan pada masa yang sama meningkatkan standard hidup masing-masing.

"Malah, usaha kerajaan serta peranan pemain industri yang baik pada hari ini mampu mengubah pendapatan per kapita rakyat kira-kira RM25,000 setahun kepada RM50,000 setahun iaitu nilai pendapatan per kapita bagi negara-negara maju," katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Pelancaran Kilang Pertama Biodiesel di Sarawak Milik serta Operasi oleh Senari Biofuels Sdn. Bhd. di Kompleks Perindustrian Assar Senari di Demak Laut, Jalan Bako di sini hari ini.
Dalam pada itu, Abdul Taib berkata, kerajaan negeri dapat melaksanakan pembangunan di Sarawak dengan baik memandangkan kerajaan sentiasa mendahulukan rakyat.
Kata beliau, hasil daripada pembangunan yang tersusun dan terancang itu, negeri ini tidak berdepan dengan masalah pengangguran seperti 20 atau 30 tahun dahulu.
Sebaliknya Sarawak kini mengalami masalah kekurangan tenaga kerja di kalangan mereka yang mahir serta profesional.
Sehubungan itu tambahnya, kerajaan memberi penekanan mengenai pembangunan modal insan atau tenaga kerja mahir di kalangan generasi muda tempatan bagi memenuhi peluang-peluang kerja yang ditawarkan di negeri ini.
"Justeru, pemimpin rakyat serta ibu bapa perlu menekankan minat ke dalam anak-anak muda sekarang untuk menuntut ilmu dan memperoleh kemahiran seperti pengetahuan aplikasi teknologi, komunikasi dan maklumat (ICT) bagi menampung keperluan tenaga kerja pada masa depan.
"Kita mahu rakyat menikmati pendapatan tinggi bagaimanapun mereka perlu meningkatkan produktiviti serta kualiti masing-masing, maka tidak mustahil peluang itu sentiasa terbuka kerana pekerjaan pada hari ini tidak sama caranya dengan tahun-tahun dahulu," ujarnya.
utusan malaysia 26/01/10
Posted by tajau singa raja
Friday, January 22, 2010 at 3:44 PM | 0 comments  
Kelas prasekolah akan diwujudkan di rumah panjang: TPM

BINTULU: Kemudahan prasekolah akan diwujudkan di rumah panjang di Sarawak bagi memastikan kanak-kanak di kawasan pedalaman tidak tercicir daripada sistem pendidikan kebangsaan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Timbalan Perdana Menteri berkata, Kerajaan Pusat memahami kepayahan dialami penduduk di rumah panjang di negeri itu yang tinggal bertaburan dan ada di lokasi terpencil dari kawasan bandar yang menyebabkan ibu bapa sukar menghantar anak ke kelas prasekolah. "Jikalau ada anak tempatan berminat menjadi guru prasekolah di rumah panjang berkenaan kita sedia memberi latihan untuk membolehkan mereka mengajar," katanya di majlis perjumpaan bersama rakyat di Dewan Masyarakat di Sebauh, kira-kira 50 kilometer dari sini, hari ini.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, Kerajaan Pusat akan berbincang dengan kerajaan negeri untuk mengkaji kesesuaian penempatan kelas prasekolah sama ada dibina bangunan khusus atau diwujudkan dalam rumah panjang itu sendiri.
Timbalan Perdana Menteri yang dalam rangka lawatan dua hari ke Sarawak yang berakhir hari ini turut menyuarakan keinginan untuk melawat rumah panjang di negeri ini bagi melihat sendiri kehidupan penduduk dan mendengar permasalahan mereka. - Bernama
berita harian 22/jan/2010
Posted by tajau singa raja
MB tidak layak teraju PKR Selangor

KUALA LUMPUR 21 Jan. - Pengerusi Badan Perhubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sudah tidak layak untuk memegang jawatan itu apabila PKR bahagian Kuala Selangor dibubarkan semalam setelah 13 ahli jawatankuasanya meletak jawatan.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah berkata, ini membuktikan kesemua mereka yang meletak jawatan termasuk Ketua Angkatan Muda (AMK), Nazaruddin Darmawan dan Ketua Wanita, Fauziah Sulaiman hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Menteri Besar Selangor itu.
"Belum pernah berlaku dalam mana-mana cabang PKR di Selangor, seorang ketua ditentang dan ditolak oleh barisan AJK sendiri dan nampaknya Abdul Khalid menjadi mangsa pertama," kata Badrul Hisham dalam blognya
Pengumuman pembubaran PKR bahagian Kuala Selangor itu dibuat oleh Timbalan Ketua bahagian berkenaan, Arshad Abu Bakar, semalam.
Arshad berkata, pembubaran itu dibuat kerana AJK bahagian yang dipilih pada Mesyuarat Agung Tahunan Bahagian 2007 (untuk sesi 2007-2010) kini hanya tinggal tiga orang.
Dengan peletakan jawatan barisan AJK itu bermakna Abdul Khalid hilang jawatan Ketua Bahagian sehingga pemilihan baru nanti, yang dijangka pada Mac ini.
Sementara itu menurut Badrul Hisham, keseluruhan pimpinan PKR di semua peringkat di negeri Selangor harus jujur untuk memikirkan sama ada Abdul Khalid masih layak menjadi ketua mereka atau tidak.
"Abdul Khalid pernah kata saya tidak layak menjadi wakil rakyat, padahal sewaktu Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU12) lalu, majoriti undi untuk kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Pelabuhan Klang yang saya menangi adalah jauh lebih baik berbanding beliau yang bertanding di DUN Ijok.
"Saya berupaya meraih majoriti 4,407 tetapi Abdul Khalid hanya mampu mendapat lebihan undi 1,920 sahaja," katanya.

utusan malaysia 22/01/2010
Posted by tajau singa raja
Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates