Friday, January 22, 2010 at 3:44 PM |  
Kelas prasekolah akan diwujudkan di rumah panjang: TPM

BINTULU: Kemudahan prasekolah akan diwujudkan di rumah panjang di Sarawak bagi memastikan kanak-kanak di kawasan pedalaman tidak tercicir daripada sistem pendidikan kebangsaan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Timbalan Perdana Menteri berkata, Kerajaan Pusat memahami kepayahan dialami penduduk di rumah panjang di negeri itu yang tinggal bertaburan dan ada di lokasi terpencil dari kawasan bandar yang menyebabkan ibu bapa sukar menghantar anak ke kelas prasekolah. "Jikalau ada anak tempatan berminat menjadi guru prasekolah di rumah panjang berkenaan kita sedia memberi latihan untuk membolehkan mereka mengajar," katanya di majlis perjumpaan bersama rakyat di Dewan Masyarakat di Sebauh, kira-kira 50 kilometer dari sini, hari ini.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, Kerajaan Pusat akan berbincang dengan kerajaan negeri untuk mengkaji kesesuaian penempatan kelas prasekolah sama ada dibina bangunan khusus atau diwujudkan dalam rumah panjang itu sendiri.
Timbalan Perdana Menteri yang dalam rangka lawatan dua hari ke Sarawak yang berakhir hari ini turut menyuarakan keinginan untuk melawat rumah panjang di negeri ini bagi melihat sendiri kehidupan penduduk dan mendengar permasalahan mereka. - Bernama
berita harian 22/jan/2010
Posted by tajau singa raja

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates