KUCHING 22 Feb. - Peranan pertubuhan wanita yang membantu kerajaan dalam menangani permasalahan sosial harus dipertingkat dan diperluaskan dengan pendedahan agama, akhlak dan kebajikan, kata isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor hari ini.
Beliau berkata dengan cara itu mereka akan dapat memainkan peranan lebih efektif terutama bagi yang mengendalikan kes gadis dan wanita yang melahirkan anak di luar nikah.
"Baru-baru ini masyarakat kita telah dikejutkan dengan beberapa kes pembuangan bayi yang sungguh kejam dan tidak berperi kemanusiaan langsung.
"Mungkin gejala ini berlaku diseb abkan gadis yang melahirkan bayi tersebut takut diketahui keluarga lantas mengambil jalan singkat dengan membuang bayi tersebut tanpa memikirkan akibatnya," kata beliau semasa berucap pada majlis jalinan mesra bersama badan-badan bukan kerajaan Sarawak di sini, hari ini.
Rosmah berada di negeri itu bagi mengiringi Datuk Seri Najib Tun Razak yang dalam rangka lawatan dua hari ke Sarawak.
Beliau berkata, selain memberi nasihat untuk tindakan yang wajar diambil oleh golongan "terlanjur", pertubuhan berkenaan juga boleh melaksanakan kempen dan program kesedaran bagi mendidik anak gadis agar menjauhi seks luar nikah.
Kempen dan program seumpama itu harus dilakukan dengan lebih teratur dan bersepadu antara pertubuhan wanita dan agensi berkaitan, katanya.
Ini kerana katanya, pertubuhan wanita mempunyai peranan penting dalam membantu negara memantapkan masyarakat kerana mereka berhubung terus dengan akar umbi.

utusan malaysia 23.02.10
Posted by tajau singa raja

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates