Kekecohan Mesyuarat Agung Tahunan Cabang PKR yang sedang berlangsung di seluruh negara didakwa berpunca daripada calon-calon yang mendapat restu Anwar Ibrahim dan Azmin Ali ‘tidak’ dipilih ahli-ahli di peringkat akar umbi.
Atas sebab itu, ‘orang-orang Anwar dan Azmin’ telah melancarkan provokasi melampau terhadap ‘orang-orang Zaid Ibrahim’ dengan sengaja menimbulkan kekacauan. Situasi ini membuktikan PKR sebagai sebuah parti yang tidak langsung bertunjangkan kepada kepentingan ahli akar umbi, tetapi sebaliknya berpaksikan kepada agenda peribadi pemimpin tertentu sahaja.Masalah pemilihan parti juga berpunca kerana tiadanya unsur ketelusan dan ketidakadilan dalam parti dengan kuasa dipusatkan sepenuhnya kepada Anwar dan Azmin semata-mata. Sekiranya calon-calon yang ditaja Anwar dan Azmin gagal dalam mempertahan mahupun mendapatkan jawatan seperti yang dirancang, pasti akan ada tangan-tangan ghaib yang akan menggagalkan perjalanan mesyuarat termasuk mencetuskan kekacauan.
Berdasarkan apa yang sedang berlaku sekarang agenda sebenar PKR adalah untuk mencapai matlamat Anwar Ibrahim dan Azmin Ali. Yang pasti dalam pemilihan Cabang PKR mesti dimenangi ‘orang-orang tajaannya’ dan selepas itu akan berjaya mengawal PKR secara keseluruhannya.Kekecohon pemilihan PKR Cabang Subang terpaksa ditangguhkan disebabkan masalah teknikal pada kertas undi. Masalah teknikal ini ekoran kesilapan nama-nama calon calon yang bertanding sehingga memaksa pengundian terpaksa ditangguhkan.Persoalannya, adakah masalah teknikal ini sengaja atau tidak sengaja dilakukan? Bagaimana boleh tidak sengaja sedangkan sebelum pemilihan mereka yang bertanding sesuatu jawatan telah mengetahuinya. Walaupun ditangguhkan, ahli mesyuarat telah mencalonkan Wan Azizah Wan Ismail sebagai Presiden dan Zaid Ibrahim sebagai Timbalan Presiden.Berbeza dengan PKR Cabang Klang dan Petaling Jaya Selatan yang turut ditangguhkan ekoran kekecohan yang berlaku disebabkan ‘orang-orang Zaid Ibrahim’ sedang mendahului calon tajaan Anwar dan Azmin. Kekacauan ini sangat jelas memandangkan ‘orang-orang Zaid’ telah berjaya menguasai pemilihan PKR peringkat cabang.
Pergaduhan PKR Cabang Klang lebih membimbangkan disebabkan kumpulan gangster masuk campur. Lebih dahsyat lagi, kotak-kotak undi dan kerusi dibaling tanpa memperdulikan rakan mahupun lawan. Difahamkan sebanyak 6 kumpulan gangster bertembung sesama sendiri.Situasi yang juga berlaku di PKR Cabang Kota Raja.Pergaduhan yang melibatkan kumpulan gengster merupakan tindakan biadap yang tidak boleh diterima akal normal. Manakan tidak, penglibatan gengster merupakan jangkauan pada tahap bahaya dan boleh mendatangkan kecederaan.
PKR Cabang Kapar, Selangor mesyuarat terpaksa ditangguhkan apabila berlaku provokasi antara penyokong calon sehingga bertindak di luar kawalan termasuk mengoyak kertas undi.Hampir kebanyakan Pemilihan Mesyuarat Cabang PKR di Selangor telah menyaksikan kubu-kubu kuat Azmin rebah kepada Zaid apabila penyandang Cabang Petaling Jaya Utara (Selangor), Elizabeth Wong dan Datuk Kamarul Bahrin Abbas di Teluk Kemang (Negeri Sembilan) tewas kepada pencabar masing-masing.
Posted by tajau singa raja
Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) pada hari ini telah berjaya menapakkan ‘dirinya’ sekukuh dengan jabatan dan agensi lain dalam masyarakat berlandaskan peranannya ‘memimpin pendapat rakyat’. Usaha JASA sebagai penghubung terus kepada masyarakat dalam apa jua keadaan telah memberi ruang kepada rakyat untuk terus mendampingi JASA.
Jabatan Hal Ehwal KhasKetelusan hati pegawai-pegawai JASA untuk terus mendampingi rakyat tidak perlu dipersoalkan. Nun jauh di hujung kampung mahupun di hujung daerah serta bahagian di Sarawak, JASA akan terus mencurahkan baktinya demi mendengar dan mengamati permasalahan rakyat untuk disalurkan terus kepada pihak berwajib. Atas kapasiti itu, JASA terus dihormati dan akan terus mendampingi rakyat.
Sejarah Latar Belakang JASAJASA?
Apakah JASA dan siapakah JASA?
Itulah persoalan yang hendak dikemukakan oleh penulis yang sangat popular dengan kelantangannya mencaci, menghentam dan menabur fitnah dalam setiap tulisannya di dalam laman blognya. JASA dahulunya dikenali sebagai BHEK atau Bahagian Hal Ehwal Khas, telah ditubuhkan pada 11 Mei 1960 (selepas merdeka dan sebelum pembentukan negara Malaysia).Pastinya, penubuhan awal BHEK ini adalah untuk memelihara dan mempertahankan politik dan Kerajaan Perikatan. Ketika itu, selepas merdeka 1957, Persekutuan Tanah Melayu masih lagi muda dan memerlukan banyak tanggungjawab untuk menjadi sebuah negara yang benar-benar kukuh. Ekoran itu, penubuhan BHEK ketika itu sangat relevan demi memelihara kestabilan politik.Selain tanggungjawab beratnya dalam memelihara dan mempertahankan politik dan Kerajaan, BHEK juga berperanan penting dalam:
1. Memberi kesedaran dan kefahaman yang berkualiti, tepat dan jelas dalam aspek siasah danagama.
2. Menyediakan laporan maklum balas dengan tepat, semasa dan sahih mengenai isu-isu siasahdan agama.
3. Menyediakan bahan-bahan penerbitan dan multimedia yang bermaklumat semasa mengenaisiasah dan agama.
4. Menyedia dan memberi khidmat kepakaran komunikasi bersemuka kepada masyarakat.
5. Memberi khidmat sokongan yang berkualiti dalam aspek kewangan dan sumber manusia.
6. Bertindak atas prinsip `Kebenaran Terserlah Negara Cemerlang` dalam melaksanakan tugas.Pada hari ini, JASA telah meniti kukuh ke arah landasan yang betul dalam mempertingkatkan kesedaran, kefahaman dan keyakinan rakyat terhadap Kerajaan melalui Gagasan 1Malaysia berteraskan prinsip Rukun Negara. Berteraskan misi JASA ke arah:
1. Memperkukuhkan kestabilan politik negara dengan mendapatkan sokongan rakyat terhadapKerajaan melalui gagasan 1Malaysia;
2. Mendorong dan memimpin pendapat positif rakyat (leading public opinions) terhadapKerajaan melalui pendekatan bersepadu;
3. Menjadi perantara hubungan timbalbalik (reciprocity) di antara Kerajaan dan rakyat Malaysiadalam dan luar negeri; dan
4. Meningkatkan perpaduan dan keharmonian rakyat berteraskan Rukun Negara.
Sumber:
Wira Kenyalang
Posted by tajau singa raja
KUALA LUMPUR 2 Sept. - Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali didakwa mempunyai 'kunci' ke atas segala rahsia utama ketuanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Bekas Ketua Wanita PKR Pulau Pinang, Aminah Abdullah mendakwa, 'kunci' itulah yang menjadi senjata utama kepada Azmin untuk mendapatkan apa sahaja yang diingininya tanpa dapat dihalang oleh Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.
Aminah bagaimanapun enggan mendedahkan apa yang dimaksudkan dengan rahsia utama itu kerana yakin ia merupakan sesuatu yang sedia diketahui oleh pihak-pihak berkenaan.
Kini katanya, menjadi kewajipan kepada mereka itu untuk menjelaskannya kepada rakyat.
"Bagi saya memang tidak menghairankan mengapa Anwar dan Wan Azizah tidak dapat memberi penjelasan apabila ditanya mengapa Azmin diberi layanan istimewa dan apa yang Azmin mahu dia akan dapat.
"Ini berlaku kerana Azmin pegang semua rahsia Anwar. Rahsia ini yang memberi kuasa besar pada Azmin ke atas Anwar dan Wan Azizah. Saya yakin satu hari nanti rahsia ini akan terbongkar jua," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Aminah mengulas gesaan bekas rakan baik Penasihat PKR tersebut, Datuk S. Nallakarupan yang mencabar Anwar memberikan penjelasan berhubung kedudukan terlalu istimewa yang dinikmati oleh Azmin selama ini.
Azmin selaku Naib Presiden PKR baru-baru ini dilantik sebagai Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Selangor menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan lantikan itu membuktikan kedudukan istimewa Azmin kepada Anwar.
Bagaimanapun sehingga kini cabaran oleh Nallakarupan itu langsung tidak dijawab oleh pasangan suami isteri tersebut.
Selain Nallakarupan, bekas Naib Presiden PKR, Datin Saidatul Badru Tun Said Keruak turut meminta pasangan itu menjelaskan perkara sama tetapi langsung tidak diendahkan oleh mereka berdua.
Tegas Saidatul Badru, Wan Azizah amat perlu membersihkan dirinya daripada terus digelar sebagai 'presiden boneka'.
Sementara itu, Aminah berkata, beliau amat berharap agar Anwar, Wan Azizah dan Azmin menghayati matlamat dan hala tuju parti yang diasaskan oleh pejuang reformasi tulen sebelum ini tetapi secara tidak amanah telah dipesongkan oleh mereka.
Jelas beliau, itu antara sebab utama mengapa ramai ahli termasuk di kalangan pimpinan PKR bertindak keluar parti.
Katanya, ini kerana mereka ini yang mempunyai maruah dan prinsip perjuangan, tidak lagi sanggup diperkotak-katikkan oleh kepimpinan mempunyai agenda peribadi.
sumber utusan malaysia
Posted by tajau singa raja
Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates