Kekecohan Mesyuarat Agung Tahunan Cabang PKR yang sedang berlangsung di seluruh negara didakwa berpunca daripada calon-calon yang mendapat restu Anwar Ibrahim dan Azmin Ali ‘tidak’ dipilih ahli-ahli di peringkat akar umbi.
Atas sebab itu, ‘orang-orang Anwar dan Azmin’ telah melancarkan provokasi melampau terhadap ‘orang-orang Zaid Ibrahim’ dengan sengaja menimbulkan kekacauan. Situasi ini membuktikan PKR sebagai sebuah parti yang tidak langsung bertunjangkan kepada kepentingan ahli akar umbi, tetapi sebaliknya berpaksikan kepada agenda peribadi pemimpin tertentu sahaja.Masalah pemilihan parti juga berpunca kerana tiadanya unsur ketelusan dan ketidakadilan dalam parti dengan kuasa dipusatkan sepenuhnya kepada Anwar dan Azmin semata-mata. Sekiranya calon-calon yang ditaja Anwar dan Azmin gagal dalam mempertahan mahupun mendapatkan jawatan seperti yang dirancang, pasti akan ada tangan-tangan ghaib yang akan menggagalkan perjalanan mesyuarat termasuk mencetuskan kekacauan.
Berdasarkan apa yang sedang berlaku sekarang agenda sebenar PKR adalah untuk mencapai matlamat Anwar Ibrahim dan Azmin Ali. Yang pasti dalam pemilihan Cabang PKR mesti dimenangi ‘orang-orang tajaannya’ dan selepas itu akan berjaya mengawal PKR secara keseluruhannya.Kekecohon pemilihan PKR Cabang Subang terpaksa ditangguhkan disebabkan masalah teknikal pada kertas undi. Masalah teknikal ini ekoran kesilapan nama-nama calon calon yang bertanding sehingga memaksa pengundian terpaksa ditangguhkan.Persoalannya, adakah masalah teknikal ini sengaja atau tidak sengaja dilakukan? Bagaimana boleh tidak sengaja sedangkan sebelum pemilihan mereka yang bertanding sesuatu jawatan telah mengetahuinya. Walaupun ditangguhkan, ahli mesyuarat telah mencalonkan Wan Azizah Wan Ismail sebagai Presiden dan Zaid Ibrahim sebagai Timbalan Presiden.Berbeza dengan PKR Cabang Klang dan Petaling Jaya Selatan yang turut ditangguhkan ekoran kekecohan yang berlaku disebabkan ‘orang-orang Zaid Ibrahim’ sedang mendahului calon tajaan Anwar dan Azmin. Kekacauan ini sangat jelas memandangkan ‘orang-orang Zaid’ telah berjaya menguasai pemilihan PKR peringkat cabang.
Pergaduhan PKR Cabang Klang lebih membimbangkan disebabkan kumpulan gangster masuk campur. Lebih dahsyat lagi, kotak-kotak undi dan kerusi dibaling tanpa memperdulikan rakan mahupun lawan. Difahamkan sebanyak 6 kumpulan gangster bertembung sesama sendiri.Situasi yang juga berlaku di PKR Cabang Kota Raja.Pergaduhan yang melibatkan kumpulan gengster merupakan tindakan biadap yang tidak boleh diterima akal normal. Manakan tidak, penglibatan gengster merupakan jangkauan pada tahap bahaya dan boleh mendatangkan kecederaan.
PKR Cabang Kapar, Selangor mesyuarat terpaksa ditangguhkan apabila berlaku provokasi antara penyokong calon sehingga bertindak di luar kawalan termasuk mengoyak kertas undi.Hampir kebanyakan Pemilihan Mesyuarat Cabang PKR di Selangor telah menyaksikan kubu-kubu kuat Azmin rebah kepada Zaid apabila penyandang Cabang Petaling Jaya Utara (Selangor), Elizabeth Wong dan Datuk Kamarul Bahrin Abbas di Teluk Kemang (Negeri Sembilan) tewas kepada pencabar masing-masing.
Posted by tajau singa raja

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates