Sunday, November 2, 2008 at 3:59 PM |  

KUCHING 1 Nov. - Para petani, penternak dan nelayan di negeri ini diminta lebih gigih untuk menjadikan bidang pertanian sebagai satu perniagaan yang berdaya maju.

Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud berkata, bidang pertanian boleh dimajukan sebagai sebuah perniagaan sekiranya para petani berlandaskan kepada konsep Agro "POL" iaitu P-Pasaran, O-Organisasi dan L-Lurus dan Tulus.

Beliau berkata, sekiranya diamalkan, bidang pertanian di negeri ini boleh dimajukan sebagai sebuah perniagaan yang mampu untuk mengubah nasib petani, penternak dan nelayan.

''Dahulu kalau nak jadi ahli perniagaan, kena ada beg James Bond, tetapi sekarang itu tidak lagi penting, kalau mahu jadi ahli perniagaan, rancanglah bidang pertanian dengan baik," katanya ketika berucap pada majlis perasmian sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan 2008 di Stadium Perpaduan Petra Jaya di sini hari ini.

Abdul Taib berkata, bidang pertanian hari ini perlu diurus dengan lebih baik melalui organisasi yang cekap dan mantap dengan melibatkan lebih banyak pakar dalam pengurusan selain mereka yang terlibat dalam pertanian.

Posted by tajau singa raja

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates