Tuesday, November 11, 2008 at 9:52 AM |  

KUCHING 10 Nov. – Kerajaan negeri tidak pernah bersekongkol dan berkompromi dengan kegiatan penyeludupan serta perdagangan kayu secara haram di mana-mana tempat termasuk di sempadan Sarawak-Indonesia.

Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber II Sarawak, Datuk Seri Awang Tengah Ali Hasan berkata, tuduhan yang mengaitkan Sarawak dengan aktiviti seumpama itu adalah tidak benar sama sekali.

Menurutnya, kerajaan negeri sentiasa mengamalkan pembalakan berhemah dan memantau perkembangan global dalam industri perkayuan.

‘‘Antara langkah-langkah itu adalah penglibatan kerajaan negeri dalam rundingan Penguatkuasaan Undang-undang Hutan, Kerajaan dan Perdagangan-Perjanjian Usahasama Sukarela (FLEGT-VPA) antara Malaysia dengan Kesatuan Eropah (EU) dan perdagangan dua hala dengan negara-negara pengguna yang lain.

‘‘Selain itu, publisiti secara berterusan pihak Perbadanan Kemajuan Perusahaan Kayu Sarawak (Pusaka) untuk menyebarkan maklumat yang tepat dan betul di dalam dan luar negara turut dilakukan,” katanya menggulung perbahasan bagi kementeriannya di Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Posted by tajau singa raja

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates