Masalah kebakaran rumah panjang sering kali berlaku dan akibatnya kerugian dan kemusnahan harta benda mencecah ribuan ringgit atau mungkin lebih kepada mangsa itu sendiri.
Bagaimana cara mengatasi? Adakah cukup dengan ceramah-ceramah yang dikelolakan jabatan keselamatan dan beberapa alat kelengkapan untuk mengawal kebakaran yang dibekalkan?
Rasanya tidak, berdasarkan kes-kes kebakaran rumah panjang masih terus berlaku walaupun di anjurkan beberapa ceramah.
Gesaan kepada Cerdik Pandai Dayak agar tampil ke hadapan untuk menyumbang idea mengatasi masalah utama yang memusnahkan harta pusaka yang telah dikumpul semenjak zaman nenek moyang lagi kalau dalam bahasa Iban masalah kebakaran yang menimpa biasa dikenali dengan istilah "Karam Di Darat"....kalau tak silap. Mungkin boleh diadakan satu sistem memadam api secara automatik jika kebakaran berlaku seperti yang dibina di pejabat-pejabat kerajaan dan pusat beli belah atau alat pengesan awal kebakaran dilengkapkan di setiap bilik di rumah panjang.
Baru-baru ini berlaku kebakaran rumah panjang di Sri Aman, beberapa bulan yang lepas di bahagian Lubok Antu.
Walaupun mungkin wujud kekangan dari aspek kos tapi mungkin ada cara yang sesuai ayuh sama kita fikirkan..................................
Posted by tajau singa raja

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates