KUALA LUMPUR 23 Nov. - Kerajaan akan mengumumkan hasil siasatan berhubung kes laporan serangan seksual terhadap wanita dan pelajar perempuan kaum Penan oleh pembalak di daerah Baram, Sarawak bulan depan.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen berkata, sebuah pasukan petugas khas telah dibentuk bagi menjalankan siasatan untuk menyelesaikan siasatan tersebut.

''Kami telah mendapat laporan daripada kedua-dua pihak dan sedang menunggu hasil siasatan pihak polis.

''Kementerian akan memastikan hak wanita termasuk kaum Penan sentiasa terjamin dan akan mengadakan ujian Asid Deoksiribonukleik (DNA) ke atas mangsa bagi mengesan penjenayah,'' katanya pada sidang akhbar di kementeriannya di sini semalam.

Baru-baru ini, laman web pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Bruno Manser Foundation menyiarkan artikel yang mendakwa mereka mendapat maklumat bahawa wanita muda dan pelajar perempuan kaum Penan dirogol oleh pekerja balak di pedalaman Baram.

Berhubung Akta Kanak-Kanak 2001 pula, beliau berkata, akta itu kini di peringkat akhir perbincangan yang mana ia turut memperkenalkan Dasar Perlindungan Kanak-Kanak (CPP) bagi mengesan kanak-kanak hilang.

Posted by tajau singa raja

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates